Motivation, Träning

Flexibel träning – när det inte blir som man har tänkt sig

I det stora vardagspusslet där allting snurrar på i 180 gäller det att kunna vara flexibel med sin träning och både ta de chanser som ges, men också kunna ställa om snabbt och hitta nya lösningar.

Igår var en sådan dag för mig. Alla planer för dagen vad gällde både jobb och träning blev omkullkastade p.g.a. min son som blev sjuk och behövde vara hemma från förskolan. Sådant som händer då och då och jag behövde vara hemma hela dagen och vabba. Lyckades få till lite jobb framför datorn när han somnade. Just igår var han så pass hängig att han sov mycket och då passade jag även på att… just det: TRÄNA:)

Flexibel träning – hemmapass: 

Körde lite lätt uppvärmning på en trampmaskin jag har….Ja, lite TV-shop varning kanske, men ack så praktiskt i vissa lägen:) Sedan blev det lite lätt styrka: 

Superset (varva två övningar x3 varv innan du kör nästa superset)
  1. Masken: Vandra ut med händerna till en stående planka. Gör 1 armhävning, vandra tillbaka. 10st
  2. Benböj/Squats med KB som vikt. 12st 
  1. Ryggrodd med GB (Kolla här för tips på utförande). 12st
  2. Ryggsprattel – Ligg på mage och sprattla allt du kan med både armar och ben utsträckta! 20-30sek
  1. Dips mot stol. 12st 
  2. Axeldrag med GB. 12st

Efter detta var det dags att ge sig ut i trapphuset!

Trappintervaller

I huset jag bor är det fem våningar och varje trappa mellan våningarna är 20steg. Så en intervall upp till högsta våningen blir 100trappsteg upp (och 100 trappsteg ned). 

Körde 10 intervaller igår, d.v.s. 1 000 trappsteg upp och 1 000 ned. Efter ett sådant pass är jag rejält trött och kommer upp i rätt hög puls!

Tog en micropaus på mitt våningsplan på vägen ned varje gång för att kolla till sonen så han fortfarande sov. Sprang dessutom med dörren öppen så ingen behöver bli alltför orolig för vad som skulle hänt om han vaknade!

Så… Ibland blir det inte alltid man har tänkt sig på dagarna. Oförutsedda saker händer som vi inte kan styra. Ibland omöjliggör det träning, men ganska ofta kan man hitta en ny lösning eller ett annat sätt att utföra någon form av träning på. Istället för att fokusera på att ”det går inte” så fokusera istället på vad KAN jag göra idag? Det blir kanske inte så som det var tänkt, men det kan nästan alltid bli nåt. Och den bästa träningen är ju som bekant den som faktiskt blir av. #pinnapå och hitta ditt sätt att få in träningen i vardagspusslet! PEPP:)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s