Jul-inspo!

Äntligen är december här, och med det adventsljusstakar och stjärnor, julpyssel, kalendrar, glögg, lussekatter, pepparkakor och allmänt julstök. Det känns som att de flesta välkomnar julen lite extra detta år och går ‘all-in’ på att skapa julfeeling! Och varför inte? Känns välbehövligt efter detta osedvanligt konstiga och tuffa år. Men det ena utesluter ju inte det andra och därför kommer här ändå lite hälsosamma tips på allt från hemmaträning och övningar till frukostar ch julklappar. Håll gärna utkik på min instagram efter dagens lucka – där presenteras varje dag fram till julafton en övning ni kan vara med och köra. Allt för en mer aktiv vardag i vår stillasittande tillvaro!

Först en liten uppdatering från WHO…

Häromveckan kom nya riktlinjer från WHO för att öka den fysiska aktiviteten och begränsa långvarigt sittande.

Världshälsoorganisationen har publicerat nya riktlinjer för fysisk aktivitet. I riktlinjerna betonas att all rörelse är bättre än ingen – och att det långvariga sittandet bör begränsas. För första gången införs svenska riktlinjer för att utgöra ett stöd i det regionala och lokala arbetet.

Folkhälsomyndigheten

För första gången sedan 2010 har alltså WHO reviderat riktlinjerna kring fysisk aktivitet där den stora skillnaden handlar om att begränsa långvarigt sittande. Stillasittande innebär en risk för ohälsa, även för personer som i övrigt är fysiskt aktiva. Man betonar nu även vikten att träna styrka och balans. Viktig milstolpe och vi kommer under våren 2021 förhoppningsvis få se utökade riktlinjer från FHM för Sveriges del.

Hemmapass utan redskap!

Här kommer ett härligt helkroppspass som jobbar igenom både ben/rumpa, bål samt rygg och axlar utan ett endaste redskap. Kör ca 10-12 reps x 3set. Känns det för lätt? Kör både fler reps och fler set och töm ut kroppen rejält. Det går att få till riktigt tuff träning även hemma å vardagsrumsgolvet!

Block 1
– Bakåtutfall
– Kossack squats
– Dragon squats

Block 2
– Masken
– Draken
– YTW. Forma dessa tre bokstäver med hjälp av armarna. Se till att hitta aktivering och känna ett ”nyp” bak i skulderbladen i varje bokstav.

Block 3
– Superman (tippa bäckenet bakåt = dra svansen mellan benen). Gör lyft upp/ned eller håll sträckta armar och benen lyfta i 20-30sek.
– Diagonala Rygglyft
– Mountain Climbers

Rörlighetsövning 

En klassisk yoga-övning, nämligen katt&ko. Knästående med händer placerade under axlarna börjar du med att svanka lätt och titta upp taket samtidigt som du andas in. Skjut rygg och krumma ordentligt – andas ut. Håll gärna bålen lätt aktiverad genom hela övningen.

Saffransgröt!

Den här gröten kommer jag äta varje morgon nu fram till jul! Jag älskar havregrynsgröt i alla dess former och även om det är gott med risgrynsgröt vid jul så är det varken lika gott eller lika hälsosamt. Gör istället en julinspirerad gröt, baserad på havregryn!

För 1 portion kör jag följande:

1 dl havregryn, 2 dl kokhett vatten (eller delvis mandelmjölk för lite krämigare konsistens), lite saffran (valfrihet mängd efter smak), lite flingsalt. Låt stå och svälla en stund, använd micro vid behov eller koka i kastrull om du hellre vill det. Serveras här nedan med lingon, kokosgrädde och hackad mandel. Byt kokosgrädde mot mandelmjölk eller annat för variation. Själv kommer jag även att testa att göra denna som en overnight oats. Kanske tillsätta lite chiafrön då också. Kombinationerna är oändliga och det vattnas redan lite i munnen 🙂

Mental träning + medveten närvaro + bättre immunförsvar = sant

Jag har tipsat om detta förr. Men det har nog aldrig varit så relevant som just nu att göra övningar som stärker immunförsvaret. Som ökar på och förbättrar lung- och kärlkapacitet, samtidigt som du får en stunds medveten närvaro och mindfulness. Jag pratar helt enkelt om djupandning. Här är månadens viktigaste tips.

  • Andas in genom näsan djupt ner så magen expanderar. Låt andetaget in ta 4 sekunder.
  • Håll andetaget. Andas inte ut riktigt än, men försök att inte spänna dig. 4 sekunder i stillhet.
  • Andas ut långsamt genom näsan under 4 sekunder.
  • Börja om!
  • Andas i 5 min / 10 min. Gärna 2 ggr om dagen. Men som med all träning – den som sker och blir av är den bästa!

Gör du detta kvällstid innan du går och lägger dig kan du med fördel andas genom enbart vänster näsborre. Använd höger hand och täpp för höger näsborre med tummen. Låt sedan all andning ske ut och in genom vänstra sidan så reducerar du stress och stimulerar immunförsvaret ytterligare! Fantastisk hälsoknep, och helt gratis 🙂

Erbjudande – julklapp!

Här kommer perfekta julklappen till syster/bror, mamma/pappa, sambo, partner eller vän!

20% rabatt på alla vouchers hela december (yes, går därför även att nyttja som nyårspresent!). Köp på valfritt belopp och betala 20% mindre, eller köp valfritt antal pass / kostrådgivning eller hälsotest och få 20% rabatt på totalen.

Passa på om du har friskvårdpengar kvar att nyttja. Du får både faktura och kvitto i god tid för redovisning om du behöver.

Slutligen.

Trots mörka tider i flera avseenden… sköt om dig och din hälsa och ha en riktigt God Jul!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

<span>%d</span> bloggare gillar detta: