Februari-boost (#monthology)

Ny månad och dags för lite reflektion, tips och inspiration till att fortsätta leva bra och hälsosamt. Och äntligen februari! Lite ljusare, lite lättare!? Det är ju ändå härligt att gå mot ljusare tider. Några veckor kvar till sportlovet och möjligen några lediga dagar för er med barn i skolåldern. Dessutom ett visst ljus i tunneln tack vare vaccinationer. Det går åt rätt håll.

Men med det sagt är det fortfarande ett antal oxveckor kvar och för många fortsatt tungt med hemmajobb, bitvis isolering och färre sociala aktiviteter och möten. Och trots ihärdigt tvättande av händer finns alltid risk för förkylningar, magsjuka eller annat. Vabruari är ju ett inte alltför obekant uttryck för barnfamiljer… Vi kan alla behöva boosta oss själva på alla tänkbara sätt för att fortsätta vara rustade och känna att vi har energi. Här kommer några tips och rekommendationer som jag hoppas kan hjälpa! 🙂

Träningskalendern – top 9 som pass!

Vi börjar med lite träning. Försök fortsätta/påbörja att träna regelbundet. Här kommer ett pass som ni kan köra hemma, som inte kräver någon utrustning, och som ni kan köra flera varv av. det är baserat på min ”adventskalender” jag körde varje dag på instagram – och här nedan har jag valt att kombinera ett pass med de 9 mest omtyckta och nedsparade luckorna! Behöver ni extra instruktioner och vill se filmklippen så finns alla övningar (luckor) kvar i mitt minsta-flöde. Perfekt om ni behöver lite mer inspiration eller kanske vill byta ut någon av övningarna också!

  • Inled och värm upp med huksittande i 30sek (lucka 15) samt YTW x 5 (lucka 5). Kör 2 varv av dessa övingar.
  • Kör sedan 2/3/4 varv med 30sek per övning/sida av nedan:
    • Höftlyft mot bänk (lucka 9)
    • Sumo squats (lucka 1)
    • Sidoutfall (lucka 17)
    • Stjärna (lucka 20) 30sek /sida
    • Masken (lucka 3)
    • Breakdancer (lucka 22)
    • Jumping Jacks to toe (lucka 6)
  • Avsluta med huksittande 60 sekunder

Pizza på Tortilla-bröd (#lifehack)

Här kommer ett tips som sparar mycket tid, är supergott och uppskattas av de flesta – nämligen göra egen pizza på tortillabröd. Det är kanske inte superrevolutionerande, men för er som inte testat säger jag bara – gör det!

Häromveckan testade jag en ny variant med karamelliserad rödlök, valnötter och fetaost som blev väldigt gott – se recept nedan. Fast på tortillabröd istället!

En annan favorit är pizza med löjrom (eller tångrom), creme fraiche och rödlök. Förgrädda bröden med ett tunt lager crème fraîche och riven parmesan. Därefter bara att toppa med valfri mängd tångrom, rödlök, citron och mer crème fraîche /gräddfil. Busenkelt och fantastiskt gott!

Barnen väljer i vanlig ordning tomatsås, mozzarella, skinka och lite riven ost. Varför frångå ett vinnande koncept!? 🙂

Hälso-boosta i Februari!

Så, vad ska man då hitta på för att boosta energinivåerna? Det finns ju hur mycket som helst att göra, men jag rekommenderar starkt att välja ut ett par saker och hellre skruva om och göra små förändringar som kan bli hållbara i längden än att leva super-asketiskt i 2 veckor och sedan slår pendeln 180 grader tillbaka åt andra hållet.

  • Dagsljus 60 min /dag
  • 10 000 steg / dag (Eller sikta hellre på 70 000 steg / veckan så kan det få fluktuera lite mellan dagarna)
  • Alkoholfri månad/veckor
  • Utesluta socker helt eller fokusera på t.ex. bara godis, fika, desserter eller choklad.
  • Äta mer grönsaker – till varje måltid! Tänk att halva tallriken ska vara fyllt av grönt.
  • Sova mer! Lägga sig tidigare? Hitta din dygnsrytm och försöka håll den konstant i veckorna, t.ex. 23.00-06.30 (med utrymme för lite senare kväll och ev sovmorgon på helgen om möjlighet ges!)
  • Inte ha mobilen i sovrummet.
  • Sätta ett realistiskt, inspirerande mål med antal träningspass för månaden. Se till att hålla vecka för vecka och göra en strike!
  • Äta mer vegetariskt.
  • Ge kroppen lite kärlek genom att stretcha mer och förbättra rörligheten. Kanske genom yoga?
  • Testa meditation (Appen Calm har en 30 dagars ”How to meditate” som jag kör nu. 10-15min pass varje dag med tydliga guidning. Kan varmt rekommendera).
  • Kallbad, om det går att hugga sig igenom isen?! Eller bara njuta av några långa varma bad hemma i badkaret 🙂

Eller så har du några andra idéer om vad just du behöver för att rusta dig i kylan och få mer energi. Men ta gärna en liten stund, stanna upp och reflektera lite. Vad behöver jag? Vad mår jag bra av? Hur ska jag få in lite mer av det i min vardag framöver. Börja gärna direkt, imorgon 🙂

Sköt om er och njut av vintern om ni har snö där ni bor!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: