Gott Nytt 2023!

Så har det redan gått ett år. Jag har knappt skrivit ett enda inlägg här under 2022. Helt klart uruselt med denna månadsinspiration som jag tidigare alltid skickat ut, och kanske blir det inte så ofta som varje månad framöver men jag ska definitivt se till att bli lite mer regelbunden! Och så här vid ett nyår passar det ju bra att summera det gångna året, reflektera både bakåt och framåt och sätta nya målsättningar, drömmar och planer för 2023. Här kommer lite tips på hur du kan gå tillväga, inget nytt i sig kanske – men hoppas det kan inspirera!

Tid för reflektion

Ett årsskifte innebär nystart för många och ett tillfälle att sätta ny riktning. Kanske i form av ett nyårslöfte? Men innan man planerar för fullt framåt kan det vara god idé att utvärdera det som varit.

Fördelarna med att utvärdera det gångna året är att man kan återuppleva stunder där man verkligen har varit tillfreds, tacksam, känner sig stolt eller tvärtom sämre perioder. Man kan se beteendemönster och förutsättningar som både varit bra och mindre bra, samt få nya insikter och se saker ur ett större perspektiv. Med utvärderingen som grund kan man förhoppningsvis sätta mer genomtänkta och realistiska mål för 2023.

3 enkla steg för att utvärdera året

Ett enkelt sätt att utvärdera är genom att ställa frågor till sig själv. Det går att reflektera tyst för sig själv, skriva ner svaren eller reflektera med en partner/vän kring frågorna.

  • Fortsätta med:
    Vad har fungerat bra under förra året? Vad vill du fortsätta med? Vad mår du bra av? Vad vill du göra mer av? Vad är viktigt för dig?
  • Tacksamhet:
    Vilka händelser är du mest glad och tacksam för? Vad är du mest stolt över? Vilka utmaningar har du klarat av? Vad har du lärt dig? Vad har varit bäst med året?
  • Förändra:
    Vad har inte fungerat så bra? Vad hade du velat göra annorlunda? Kan du se återkommande beteenden som inte är fördelaktiga för dig? Finns det något som du velat göra men som du inte gjort? Hur kan du må bättre? Vad vill du göra mindre av eller sluta med?

Nya mål och drömmar för 2023

Efter utvärderingen kan du med fördel summera frågorna – vilka insikter fick jag? Hur vill jag att det ska se ut detta år? Det är här du sätter dina mål och din nya riktning framåt.

Vill du ha något konkret format att håll dig i går det även att använda livshjulet här. Det är ett sätt att bryta ner livet i mer konkreta områden – jobb/karriär, bostad, hälsa, personlig utveckling, relationer osv. Jag har tipsat om det tidigare – se tidigare inlägg.

Oxveckorna – nu är de här igen!

Ja, here we go again. De omtalade oxveckorna är här och jag brukar skämtsamt tjata om dessa år efter år. Så ja, här kommer en favorit i repris!

Perioden efter trettonhelgen fram till påsk brukar i muntlig tradition kallas för Oxveckorna. Det är en period då vintermörkret består, inga helger bryter av och upplevelsen brukar vara att veckorna är tunga och segar sig fram – därav namnet. För många utgörs periodens slut av sportlovet (snarare än påsk) och en därefter tydligt ljusare period, framförallt om morgnarna.

Så… hur ska du hantera denna period på bästa sätt? Vad behöver du för att må bra? Vissa begränsningar råder ju med tanke på Corona, men fundera över de delarna du kan påverka och lägg din energi där. Jag listar lite tips nedan. se det som tips och inte en lista där allt behöver veckas av – kanske har du helt andra idéer också? 

  • Fånga dagsljus! Varje dag. Minst 30min
  • Sov! Kom i säng i tid och se till att sova så många timmar som du vet att just du behöver. 
  • Träna. Hemma, utomhus, på gymmet – var du kör bryr jag mig inte om, bara träningspassen blir av! Sätt en rimlig nivå, 2-3 ggr / vecka och se till att klara dessa pass vecka för vecka fr.o.m. nu fram till slutet på februari.
  • Vardagsmotion, utgå från 10 000steg /dag (eller 70 000 /vecka)och modifiera om/hur du behöver. 
  • Planera 1 eller 2 saker att se fram emot. Utomhusaktiviteter/sammankomster med vänner, en resa till fjällen eller annat. Något litet (eller stort) som bryter av oxveckorna på ett trevligt vis!

Tips – Nystart 2022

Här kommer lite tips och ja, reklam typ, om de olika träningsupplägg och former som jag erbjuder med uppstart nu kommande veckor.

Oavsett vill jag tipsa om några gruppträningar ni är välkomna att hoppa på om ni behöver lite draghjälp!

  • TISDAGSFYS: Detta kör jag varje tisdag kl. 18.00 i Vasaparken. I ur och skur och med ett alldeles fantastiskt glatt och energiskt gäng! Häng med och få till ett riktigt bra bootcamp pass 1g/vecka! Uppstart: 17/1.
  • MUMOLOGY Steg 1 för helt nyblivna mammor eller mammor som inte kommit igång med någon regelbunden träning (bäckenbotten/inre core) sedan förlossningen. Vi tränar 2 pass / vecka i 7 veckor och det ingår ultraljud hos John Carrier, samt individuellt coachingsamtal i priset om 3 495kr. Uppstart 17/1.
  • MUMOLOGY Steg 2: För mammor som tränat regelbundet några månader och vill börja köra lite hårdare. Även här ingår ett ultraljud, 14pass samt coachingsamtal för 3 495kr och vi startar upp 17/1.
  • BOOTCAMP 2023? För alla som vi köra ett rejälare omtag så hör av er så skräddarsyr jag ett upplägg utifrån just dina behov och önskemål – eller om ni är en (mindre) grupp som vi köra gemensamt!
  • PT pass eller DUO Pass? Vill du satsa och investera i din egen hälsa är PT pass nog bland det bästa du kan ge dig själv för att få ut maximalt av träningen. Eller träna tillsammans med din partner, kompis eller ett syskon. Peppa och pusha varandra – inget är så kul som att ha en träningskompis!

Så, med hopp om ett fint år, Gott Nytt 2023!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: